Könyvek
Levél az iskolaválasztás kapcsán


A minap valaki azt kérdezte tőlem, mire figyeljen, ha jó iskolát, iskolakezdést szeretne a gyermekének? A következőket írtam neki, és Mindenkinek írom, aki hasonló kérdésekkel küszködik. A levél személyes megszólítása is jelzi, nem „hivatalos levélről” van szó. A megszólításban szereplő név természetesen fiktív.
 
Kedves Noémi!
 
Az iskolaválasztásnál mindenek előtt nézz alaposan körül az iskolában és azon kívül. Lásd, hova, milyen környezetbe fogtok járni. Lesz-e örömötök abban, ahova járni fogtok? Hogyan vigyáz az iskola a saját környezetére? Aztán lépj be az iskolába, és nézd meg a folyosókat, és nézz be a WC-be is. Rögtön tudni fogod, milyen kézzel fogja a gyermeked az általad nagy gonddal csomagolt szendvicset megenni. Milyen szellemiségű az iskola?
 
 
 
Amint a folyosókon jársz-kelsz, érezni fogod, hogyan érzik magukat a benne dolgozók, tanulók. Nem baj, ha egyszerű, de jelzés értékű, ha túl sok a firka, és az az érzésed, hogy elhanyagolt a belső környezet. Feltétlenül találkozz a leendő tanító nénivel, vagy tanító nénikkel. Ő(k) a helyzet kulcsai. Fontos, hogy legyen egyfajta szimpátia közöttetek. A felnőttek közötti kölcsönös elismerés, szimpátia az alapja annak a szeretetnek, amibe befogadjátok, befogadják a gyermekedet.
 
 
 
Fontos, hogy tájékozódj arról, vannak-e osztályok egészen nyolcadikig. (Ugyanis vannak iskolák, ahol nincsenek felmenő szakaszok a 6. osztály után.) Milyenek a statisztikái az iskolának? Mikor szokták a legtöbb gyereket elengedni más iskolákba?
 
Kell-e felvételizni?  Mit kérnek a felvételin?
 
 
 
Milyen osztálylétszámokkal működnek a már meglévő osztályok? Milyen létszám várható a leendő osztályban?
 
 
 
Nagyon fontosnak tartom azt, hogy megtudd, milyen olvasástanítási módszerrel haladnak.
 
Ha csak egy csöppet is vannak a gyermekednek nehézségei a memoriterrel, vannak hang-, vagy szótagcseréi, esetleg ügyetlenebb-e a keze valamiben, nagyon megfontolandó, melyik módszerrel tanítanak. A leginkább elfogadott fontolva haladó módszer manapság az un. Meixner módszer, ami „ellenáll” a homogén gátlásnak (a hangok-, és betűk alaki hasonlóságból fakadó összetévesztésének), ami annyira megkeveri a gyermekeket.
 
 
 
Nézd meg, van-e tornaterem, hányszor van torna óra (legyen jó sok), van-e használható udvar? Tud-e az iskolában valamilyen zenét tanulni (akkor is, ha eddig nem tanult). Hányadikban kezdenek neki az idegen nyelvnek, lehet-e ellenállni, hogy már elsőben akarják, hogy tanuljanak? Integrált-e az osztály? - vagy az iskola, benne van-e az alapító okiratukban? Ha integrálnak, akkor hogyan, milyen arányban?
 
 
 
Tudom, hogy talán túl sok minden ez egyszerre, amire figyelni kellene, de bíztatlak, hogy jó szívvel tudd, hol és kivel van a gyermeked, amíg Te, Ti, a szülők dolgoztok.
 
 
 
Szeretettel:
 
Orsolya

Aktuális


                    gobelorsolya.hu 2005-2008. Minden jog fenntartva. | gobel.orsolya@ovodatar.hu | Honlap: www.radirsoft.hu