Könyvek
A dinoszauruszoktól a tündérekig, avagy hogyan mutatják meg félelmeiket a gyermekek a rajzaikban?


Batka Anikó összefoglalója az előadásról

Az Újbudai Pedagógiai Intézet szervezésében a Gesztenyéskert Óvodában megrendezésre került rendezvényen dr. Gőbel Orsolya pszichológus „A dinoszauruszoktól a tündérekig, avagy mit üzennek a gyermekek a rajzaikkal?” címmel tartott előadást. A rendezvényt dr. Ábrahám Katalin képviselő nyitotta meg.

Bevezetésként a „kedves” dinók, szörnyek, illetve sárkányok (pl. Shrek, Süsü) szerepéről, a gyermeki fantáziában való kezelhetetlenségéről halottunk. Megtudhattuk, az ilyen „szörnyekkel” a gyermekek nem tudnak mit kezdeni, hiszen a gyermeki gondolkodás szélsőséges, nem létezik más, csak jó vagy rossz, és míg ezek a teremtmények külsejükben rémségesek, csúnyák, hiszen sárkányok, szörnyek, viselkedésükben mégis szeretnivalók. Kedves tulajdonságaik miatt ezek nem legyőzhetők, elpusztíthatók, így elvesztik eredeti (mesei) szerepüket. A sárkányok a gyermeki fantáziavilágban a jó ellentéteként jelennek meg, megtestesítik mindazt a rosszat, gonoszt, ami felett a gyermekeknek a Bettelheim által leírt (Bettelheim, 2005)1 fegyelmezett erővel kell győzniük. Ilyen fegyelmezett erővel a legkisebb királyfi, a szerencsét próbáló legény rendelkezhet. A mesének fontos üzenete, hogy a jó győz a gonosz felett.

Sárkányok a gyermekrajzokonA sárkányok, hidegvérű hüllők jelenlétének túlsúlya a játékokban, a történetekben, a gyermekrajzokon fokozott odafigyelést igényel. A gyermek sokszor a „kegyetlen világ” elöli menekülést a még „kegyetlenebb álarc” mögé bújással teszi lehetővé. Környezete, de elsősorban az anyai pozitív visszatükröződés hiánya miatt kialakul benne egy negatív énkép, s a rávetített negatív képben a gyermek „rosszá, szörnnyé válik”.

A bevezetést követően dr. Gőbel Orsolya gyermekek rajzain keresztül mutatta be félelmeiket, és az azokkal való megküzdés lehetőségeit. A hallgatók végigkövethették az előadó által adaptált Varázsjátékok (Gőbel 2006, 2007)2 segítségével előhívott gyermeki fantáziavilág kibontakozását. A gyermekek a Varázsjátékok szimbólumainak segítségével dolgozzák fel nehézségeiket, félelmeiket, és fejezik ki a változásokat grafikusan. A szakmai közönség gyermekrajznagyra értékelte annak a kisfiúnak az élettörténetét, aki két és fél év alatt „kiszabadult” a hüllők, a dínók, a ragadozók világából, megérkezve a tündérek, a manók birodalmába.

Az előadás nagy sikert aratott. Rövid hegedű koncertet követően az előadóval való kötetlen beszélgetésre, könyveinek bemutatására került sor.
A programnak helyszínt adó Gesztenyéskert Óvoda szendvicsekkel, hidegkonyhával kedveskedett a rendezvény látogatóinak.
Az Újbudai Pedagógiai Napok rendezvénye még nem ért véget. Elsősorban iskolai bemutató órákkal és múzeumlátogatással a jövő héten is folyatódik.

  
1 Bruno Bettelheim (2005): A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek. Corvina Kiadó, Budapest
2 Gőbel Orsolya (2006): Varázsjátékok I. Mozgás a képzelet szárnyán . L’Harmattan kiadó, Budapest
Gőbel Orsolya (2006): Varázsjátékok II. A fantázia tengerén. L’Harmattan kiadó, Budapest
Gőbel Orsolya (2007): Varázsjátékok III. Égig emelő légzés. L’Harmattan kiadó, Budapest



Publikációk


                    gobelorsolya.hu 2005-2008. Minden jog fenntartva. | gobel.orsolya@ovodatar.hu | Honlap: www.radirsoft.hu